Biomuseo

14 augustus 2019 - Panama City, Panama

Het biomuseo is ontworpen door de wereldberoemde architect Frank Gehry (Guggenheim Bilbao,- New York,-Winery Marqués Hotel de Riscal(Spanje)) om er maar een paar te noemen waar Ik ben geweest, ze zijn indrukwekkend, gewaagd met een bijzonder aparte futuristische uitstraling en geweldig gebouwd een ongelooflijke lust voor het oog om alleen al naar te kijken. Voordat ik aan kwam bij het museum had ik een waterige rit achter de rug. Ik stapte met droog weer in de bus ging bovenin zitten vanwege het zicht en de wind die daar lekker waait (hop on hop off bus). Al rijdend reden we de donkere bijna zwarte wolken tegemoet, daarbij komt dat ik alleen met een Chinese man boven zat, verder was de bus leeg! De man stapte vervolgens bij een halte uit en ik zat dus de verdere rit naar het museum solo in de bus. En wat niet uit kon blijven was de regen! Ik zat goed werd niet nat en moest verschrikkelijk lachen om de ongekende regen die letterlijk met bakken uit de hemel kwam en ik daar moeder ziel alleen in de bus zat, het werd van kwaad tot erger maar ik bleef wonder boven wonder droog. Na een tijdje stopte de bus midden op een weg (waar het schijnbaar kon😳) en stak de jonge busmedewerker zijn hoofd door de deur beneden en riep naar boven “come down, come down now please” in een snelle reactie snelde ik de trap af en ging beneden zitten bij de bus chauffeur en zijn maatje. En of het de normaalste zaak van de wereld was reed de bus weer door. Bij het biomuseo stopte de bus en het was net of het een minuut droog was en ik naar binnen kon waarna het weer met emmers naar beneden kwam.

De ontvangst was buitengewoon vriendelijk gepassioneerde medewerkers die echt voor het museum staan. Het museum “verteld” over de biodiversiteit van de wereld en Panama in bijzonder, daarbij ook het ontstaan van Panama. Heerlijk op mijn gemakje het museum doorlopen, ik vond het interessant en leuk. Het bleef maar regenen maar daar heb ik me niets van aangetrokken dus plu open en de prachtige botanische tuin door die bij het museum hoort. Geweldig wat een diversiteit aan planten, bomen en bloemen maar vooral de insecten en vogeltjes die er vliegen. In één woord genoten! Vanuit het museum kun je ook de skyline zien ook dat is een genot om te zien. Je kon daar prachtig wandelen maar dat heb ik dan weer niet gedaan in de “zeikende” regen. Inmiddels wachtend op de bus die mij naar Casco de Viejo zou brengen.