Panama kanaal

13 augustus 2019 - Panama City, Panama

Mijn eerste uitstapje in Panama is het Panama kanaal geworden! Super interessant om te zien hoe het tot stand is gekomen, en hoe geweldig het is om dat in het echt te zien.

Het Panamakanaal is een belangrijke verkeersader. Jaarlijks maken ruim 14.000 schepen gebruik van het kanaal, dit zijn gemiddeld 40 schepen per dag. Meer dan 90% van het scheepvaartverkeer betreft zeeschepen. Containerschepen varen het meest frequent door het kanaal; per jaar ongeveer 3500. Droge-ladingschepen, tankers en koelschepen zijn andere grote gebruikers van het kanaal. Het 81 km lange Panamakanaal varieert in breedte tussen de 70 en 300 meter. De sluizen zijn 305 meter (1000 voet) lang en 33,53 meter (110 voet) breed. Het bijzondere aan het Panamakanaal is dat het schip als het ware over de bergrug geheveld wordt.

Wil je meer weten over het Panama kanaal leef je uit op internet!

Het was best indrukwekkend als je hier loopt en leest hoe het tot stand is gekomen, hoe lang het heeft geduurd, hoeveel mensen er vanuit bijna de hele wereld zijn gekomen om te helpen met de bouw.

Nu tijd voor een bakkie! Een heerlijke cappuccino met een empanadas met kip, ik besloot om deze wat karige lunch lekker buiten te nuttigen (een lunch zoals bij ons kennen ze niet, het zijn allemaal deegwaren met vulling niet groot maar een keertje wel lekker). Toen ik aan een tafeltje ging zitten zag ik in mijn rechter ooghoek al een vals zwart gevleugeld eng beest zitten die mijn zakje met  empanadas wel wat vond hebben. Ik ben ik niet als ik hoe bang ook voor dat misselijk vals uitziende gevleugelde beest geen foto maak, hij keek me nog vals aan ook en echt zo van ‘das voor mij in dat zakkie’, ik dacht het niet 😡. Het werd geen gezellige “lunch”, ik deed het bijna in mijn broek (en das niet zo moeilijk voor mij) toen het zwart vals uitziende gevleugelde beest naar mijn tafeltje kwam vliegen en dacht ‘ik heb het’,  sprong ik op maakte rare geluiden (om mezelf ook goed voor gek te zetten bij de verder nog aanwezige gasten) het beestje schrok daar toch van en vloog weg😓, gelukkig...helaas was het van korte duur, daar was hij weer. Ik werd een beetje aangekeken door wat mensen maar jeetje wat ben ik bang voor vogels en zeker van het type kraai achtig. Uiteindelijk ben ik naar binnen gegaan en heb daar mijn empanadas en cappuccino opgegeten/opgedronken tenslotte was het van mij en bleef het ook van mij. Na een aantal uurtjes bij het Panama kanaal geweest te zijn vertrok ik weer richting Panama stad. Terug op mijn vertrek punt ben ik lekker weer een koffie gaan drinken in een leuke zaak. Daarna naar het hotel gelopen dat was tenslotte maar 7 minuten.